| 10 vinkkiä järjestö-yritysyhteistyöhön |

Oletko miettinyt, miten saisit valjastettua innokkaat yritykset yhteistyöhön järjestösi tai ideasi ajaman tavoitteen puolesta? Näitä kymmentä neuvoa seuraamalla olet pari askelta lähempänä onnistuneen yritysyhteistyön aloittamista!

Yrityksillä on hurjasti halua – ja usein myös resursseja – osallistua yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemiseen. Monet yritykset ovat valmiita käärimään hihat, ja toivovat pelkkien rahalahjoitusten rinnalle mahdollisuuksia konkreettiseen toimintaan ja tekoihin. 💪

Phoenix haastatteli kuutta asiantuntijaa, jolla on kokemusta yritysten ja järjestöjen välisestä yhteistyöstä. Tässä heiltä kuulemamme perusteella koostetut 10 vinkkiä yritysyhteistyön solmimiseen
 

1. Etsi yrityksiä, joiden brändiin ja strategiaan järjestösi toiminta sopii

Kuulostaa itsestäänselvältä, mutta on todella tärkeää! Tee taustatyö huolellisesti: mihin aihealueisiin yritys jo keskittyy? 🔎  Onko yritys toiminut jonkun tietyn yhteiskuntavastuun teeman kanssa jo aiemmin, kuten nuorison syrjäytyminen, ympäristöasiat, paikallinen yhteisö? Kartoita unelmiesi yrityskumppanit, tee taustatyö ja ole sen pohjalta rohkeasti yhteydessä!

 

2. Tähtää jatkuvaan yhteistyöhön

Tähtää korkealle: jatkuva yhteistyö tuonee enemmän pöytään molemmille osapuolille, ja yritykset sitoutuvat mieluusti jatkuvampaan yhteistyöhön. Samalla vaivalla ja resursseilla saatte aikaan suuremman vaikuttavuuden, ja sinun ei tarvitse jatkuvasti olla etsimässä uusia kumppaneita.
 

3. Aloita yhteistyöstä neuvotteleminen ajoissa

Suuret yritykset pohtivat yhteistöitä ja yhteiskuntavastuuprojektejaan jo hyvissä ajoin, ja usein kerrallaan vähintään vuodeksi eteenpäin. Aloita siis yhteistyöstä keskusteleminen mahdollisimman ajoissa – puoli vuotta voi olla lyhyt aika monen yrityksen aikahorisontissa. ⏰  Toki usein, varsinkin pienemmissä yrityksissä, varaa on myös pienemmille spontaaneille projekteille, eli voit aina kokeilla onneasi! 

 

4. Muotoile myyntivaltit sen mukaan, kenen kanssa keskustelet

Yleensä yritysten vastuullisuusprojekteista on vastuussa CSR (corporate social responsibility), markkinointi & viestintä tai HR (human resources) -henkilö. Vaikka isossa kuvassa yrityksen fokus ja toiveet ovat samat riippumatta toimenkuvasta, luultavasti eri osastot painottavat kuitenkin hieman eri näkökulmia. HR-osaston edustaja saattaa keskittyä henkilöstön osallistumiseen ja hyvinvointiin, kun taas viestintähenkilö syttyy mahdollisesta medianäkyvyydestä.
 

5. Lähesty mahdollisimman valmiilla ja selkeällä ehdotuksella

Nyt kun sinulla on tähtäimessä sopiva yritys ja yhteyshenkilö, muotoile mahdollisimman selkeä ja valmis yhteistyöehdotus, johon vastapuolen on vaivatonta sanoa “kyllä”. 🤝  Sido toimintasi ja ehdotus yrityksen strategiaan. Tässä kohdassa niin sanotusti tuotteistat järjestösi ja yhteistyön. Yrityksille on tärkeää, että yhteistyö on helppo raportoida eteenpäin – niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Vaikka sinulla on jo selkeä ehdotus, tuo ilmi, että yhteistyö voidaan räätälöidä yhdessä juuri sellaiseksi kuin yritys toivoo (ks. kohta 9).

 

6. Tee yhteistyön konkreettiset vaikutukset näkyviksi

Hyvä fiilis on tärkeää, mutta ei riitä. Yrityksen edustajat painottivat erityisen paljon sitä, että yrityksen täytyy myös tietää, minkä vaikutuksen yhteistyö ja heidän panoksensa saa aikaan! Paikallinen konkreettinen teko on usein yritykselle jopa houkuttelevampi kuin lahjoitus yleismaailmalliseen kohteeseen. Kerro siis heti alussa, mitkä ovat yhteistyön tavoitteet, ja kehen ja miten projekti vaikuttaa.
 

7. Tarjoa yrityksen työntekijöille mahdollisuus osallistua

On melko yleistä, että yritys antaa työntekijöiden käyttää vuosittain esimerkiksi yhden työpäivän vapaaehtoistyöhön. 🌟  Vapaaehtoistyöt ja pro bono -projektit vaikuttavat positiivisesti työntekijöiden viihtyvyyteen ja merkityksellisyyden kokemukseen töissä. Lisäksi vaikutukset tuntuvat konkreettisemmilta, kun niihin on itse osallistunut.

 

8. Mieti, mitä ekstraa voit tarjota yritykselle

Onko teidän mahdollista tarjota jotain ekstraa, kuten valmiita markkinointimateriaaleja, apua tiedotteen pitchaukseen tai jotain muuta? Muista myös, että järjestösi näkemys ikä-/kohderyhmästänne voi olla yrityksille jopa rahanarvoista tietoa. Mieti, miten voit paketoida näitä asioita yhteistyöhön.
 

9. Tee yhteistyöstä helppoa ja hauskaa!

Asenteella ja innolla pääsee pitkälle – fiilis on tärkeässä roolissa vapaaehtoistyössä ja -projekteissa. 💃🕺  Ota yrityksen toiveet ja tavoitteet huomioon, ja johda projektia aktiivisesti.

 

10. Kiitos on vahva sana. Kerro myös toteutuneista tunnelmista ja vaikutuksista

Ethän unohda kumppania projektin jälkeen. 🧡  Jaa projektin vaikutuksia ja esimerkiksi tapahtuman osallistujien kommentteja. Suosittelemme myös keräämään kumppanilta palautetta projektin jälkeen – näin seuraava yhteistyö on vieläkin tykimpi.

 

Onnea matkaan ja antoisia yhteistöitä! 🤝

 

Haluatko jatkossakin sykähdyttäviä uutisia ja hyödyllisiä vinkkejä?

Ryhdy kirjekaveriksemme!


Oliko Phoenixin vinkeistä hyötyä yhteistyöprojektin solmimisessa? Laita meille viestiä info@phoenix.fi, kuulemme onnistumisista (kuten myös oppimiseen johtaneista epäonnistumisista) mielellämme! 

Phoenix non-profit -hautomo auttaa uusia eriarvoisuuteen puuttuvia ideoita kuoriutumaan munasta linnunpoikaseksi. Hautomon jäsenenä on vuonna 2020 kuusi vaikuttavaa projektia. Voit tukea projekteja lahjoittamalla niille aikaa, asiantuntijuutta tai rahaa phoenix.fi-sivustollamme.

Oletko yrityksen edustaja ja haluaisit tehdä jotain mahtavaa hautomon jäseniemme kanssa?
Lue yritysyhteistöistämme ja ole yhteydessä!

Ruoki mullistavia ideoita

Valitse sinulle sopivin tapa toimia ja auta yhteiskuntaa ravistelevat liikkeet lentoon.

Tule mukaan